نوشته شده توسط : فاطمه فلاح

ورق استیل متداول ترین ماده ای است که در کارگاه ورق فلز استفاده می شود. به این دلیل که نسبتا ارزان است و به صورت آلیاژی و با پوشش های مخصوص برای مصارف مختلف موجود است. حال شاید برایتان سوال پیش بیاید که ورق استیل چیست؟ و کاربرد انواع ورق استیل برای چه صنایعی است؟

ارزش اصلی در مورد ورق استیل این است که خوردگی را به دلیل پوشش محافظ ارائه شده از کروم در داخل به طور موثر دفع می کند. این بدان معناست که محصولاتی که برای مدیریت مکرر آب ایجاد می‌شوند، که ممکن است از سینک آشپزخانه گرفته تا قایق متغیر باشد، می‌توانند از آسیب‌های اجتناب‌ ناپذیر هوا و رطوبت که معمولاً در اثر استفاده کم ناشی می‌شود، عایق باشند.

کاربرد انواع ورق استیل چیست؟

ورق استیل ضد زنگ با کروم و فولاد آهنگری می شود. استیل مقاوم در برابر زنگ زدگی است و در آن خوردگی ایجاد نمی شود، که آن را برای کاربردهای سخت تر ایده آل می کند. استیل ضد زنگ به راحتی جوش داده می شود و روکش جذابی دارد. امروزه به دلیل مقرون به صرفه بودن آن و کاربردهای گشترده ای که در صنایع مختلف دارد، یکی از پر فروش ترین محصولات آهن آلات شناخته می شود. حال چند مورد از استفاده ها ورق استیل را برای شما آماده کرده ایم که شامل موارد زیر می باشد:

 
  • به دلیل استحکام، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر خوردگی معمولاً در ساخت و ساز استفاده می شود.
  • مورد استفاده در سیستم های اگزوز خودرو، تریم و کوره و اجزای ساختاری.
  • در ابزار جراحی و دندانپزشکی، اسکنرهای MRI، ایمپلنت های جراحی و پین ها و صفحات مورد استفاده برای ثابت کردن استخوان های شکسته در محل مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مورد استفاده در لوازم آشپزخانه، لوازم آشپزخانه، سینک ظرفشویی، پیشخوان، کارد و چنگال و ظروف آشپزی.
  • برای ساخت مخازن ذخیره سازی، شیرآلات، لوله ها و سایر قطعات استفاده می شود.

انواع ورق استیل چیست؟

ورق استیل دسته های بسیار گسترده ای دارد که چندتا از مهم ترین ان ها را به همراه ویژگی هایی که دارد، برای شما آماده کرده ایم. پس با ما همراه باشید تا با کاربرد انواع ورق استیل بیشتر آشنا شوید.

کاربردهای ورق استنلس استیل صنعتی

ورق استیل صنعتی راه حل های نگهداری کم و مقاومت در برابر خوردگی را برای کاربردهای صنعتی مختلف ارائه می دهد. برخی از کاربردهای معمول ورق و صفحات فولادی ضد زنگ عبارتند از:

  • صنایع غذایی
  • صنایع پتروشیمی
  • ساختمان سازی
  • خودروسازی
  • هواپیماسازی
  • کامیون سازی
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت بدنه، پوشش و سقف آسانسور
  • کشتی سازی

انواع ورق استنلس استیل

ورق استنلس استیل دکوراتیو:

این محصول ظاهری بسیار زیبا در رنگ های مختلف دارد. درعین با داشتن ظاهری براق و سطح صیقل، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی نیز دارد؛ بنابراین از آن در تزئینات و دکوراسیون منازل استفاده می شود. در تولید این ورق از ترکیب شیمیایی آلیاژهایی نظیر کروم، نیکل و مولیبدن استفاده می‌شود.

ورق استنلس استیل نگیر:

این محصول از جمله پرکاربردترین مواد خام برای استفاده در صنعت های مختلف است. از میان انواع ورق استیل به این محصول ورق غیر مغناطیسی نیز می گویند. این ورق حدود 50 سال پیش کشف شده است. برای تولید ورق استیل با 12 درصد کروم موجب تبدیل آن به یک فولاد ضد زنگ می شوند.  با بالا بردن میزان کروم در آن، ویژگی مغناطیسی آن نیز دچار مشکل شده و باعث تولید ورقی به نام ورق استیل نگیر می شوند.

ورق استنلس استیل بگیر

این محصول برعکس ورق استیل نگیر دارای خواص مغناطیسی بالای است که آهنربا را به خود جذب می کند.

ورق استیل بگیر دارای مقاومت بالایی به خوردگی و ظاهری زیبا هستند. از این جهت از در صنایع مختلفی می توان از آن استفاده کرد. قابلیت تمیز کاری آسان از دیگر مزیت های ویژه ی آن می باشد. لازم به ذکر است در صورتی که میزان کروم در ترکیب شیمیایی آلیاژهای آهن و کربن حداقل 10 درصد باشد، دوام آن نیز بیشتر می شود.

ورق استنلس استیل 316/316L  

کویل و ورق فولاد ضد زنگ 316/316L  بخشی از خانواده آستنیتی فولاد ضد زنگ است. گرید 316 حاوی سطح بالاتری از نیکل نسبت به 304 است که به آن نسبت به درجه 304 مقاومت در برابر خوردگی بهبود یافته است. ورق 316/316L دارای خواص مکانیکی عالی در دماهای زیر صفر و مقاومت در برابر خوردگی خوب است و آن را به گزینه ای عالی برای کاربردهای دریایی تبدیل می کند.

ورق استنلس استیل 310

فولاد ضد زنگ گرید 310 یکی از پرکاربردترین گریدهای فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر حرارت است که در بخش های مختلف صنعت عرضه می شود. از ویژگی های کلیدی این ماده می توان به کروم بالا و نیکل متوسط ​​آن اشاره کرد که مقاومت آن در برابر اکسیداسیون، سولفیداسیون و سایر اشکال خوردگی، ویژگی اصلی آن است.

این گرید در حالی که استحکام خوبی را در مواجهه با دماهای بالا حفظ می کند، مانند بسیاری از گریدهای آستنیتی، استحکام و چقرمگی خود را در دماهای زیر صفر نیز حفظ می کند. به طور کلی این درجه یک انتخاب عالی برای کاربردهای مختلف از اجزای کوره گرفته تا نوک مشعل است. 310 / 310S  دارای حداکثر دمای هوای خشک 1100 درجه سانتیگراد است.

ورق استنلس استیل 321

ورق استنلس استیل 321 بخشی از خانواده آستنیتی فولاد زنگ نزن است. 321 اساساً یک گرید 304 حاوی تثبیت کننده تیتانیوم است. نوع 321 انتخاب خوبی برای کاربردهایی است که گرما مشکل ساز است. 321 را می توان در برنامه های کاربردی تا 900 درجه سانتیگراد استفاده کرد که 304 معمولاً تا 500 درجه سانتیگراد استفاده می شود. گرید 321 دارای ویژگی های شکل دهی و جوشکاری عالی است. این ورق را نمی توان به خوبی جلا داد؛ بنابراین برای کاربردهای تزئینی استفاده نمی شود.

ورق استنلس استیل 304

این ورق دسته ای از ورق استیل نگیر است. ورق 304 را می توان به راحتی رول یا خم کرد و مقاومت در مقابل خوردگی و جوش پذیری عالی آن را به یکی از بهترین گریدها تبدیل کرده است. نوع 316 یک آلیاژ با مقاومت در برابر خوردگی بالا است که مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نوع حفره ای ایجاد می کند. برای صنایعی مانند نساجی، مواد شیمیایی، مواد غذایی، حمل و نقل و هوافضا تبدیل می کند.

کاربردهای گونه های ورق استنلس استیل

ورق استنلس استیل 430

فولاد ضد زنگ 430 دارای مقاومت در برابر خوردگی خوب همراه با شکل پذیری خوب است. 430 بسیار شبیه به فولاد ضد زنگ درجه 439 با کروم کمی کمتر در حداقل 16 درصد است. 430 نسبت به درجه 409 در برابر اکسیداسیون و مقاوم در برابر خوردگی مقاوم تر است.

430 یک گرید غیر قابل سخت شدن محبوب است که بیشتر در محیط های داخلی استفاده می شود. ماشینکاری 430 نسبتاً آسان است و با فولاد کربنی ساختاری قابل مقایسه است که به همان توصیه‌ها در مورد ابزار، سرعت برش و تغذیه برش نیاز دارد. 430 را می توان جوش داد اگرچه ممکن است نیاز به بازپخت داشته باشد.

اندازه صفحه استیل 430 چقدر است؟ ورق های استنلس استیل در ابعاد 1*2 متر و 1/25*2/50 متر و 22.2*44.2 متر و 1.5*3* متر و 1.5*6 متر و 2*6 متر تولید و عرضه می گردد.

وزن ورق استیل 430 چقدر است؟ وزن ورق فولادی 430 از وزن آهن پیروی می کند و به دلیل ترکیب آن با عناصری مانند کروم، چگالی فولاد 7.8 می باشد. به عنوان مثال، وزن ورق 2 متری فولاد 430 حدود 31 کیلوگرم برای 1 * 2 متر است.

فرمول محاسبه وزن ورق استیل

حال که با ویژگی ها و کاربرد های انواع ورق استیل آشنا شدید شاید برایتان سوال پیش بیاید که چگونه ورق استیل را وزن می کنند؟ و یا محاسبه وزن ورق استیل به چه صورت است؟ این سوال یکی از مهم ترین دغدغه های خریداران این محصول است. از آنجایی که ورق استیل  و سایر ورقها در حال حاضر با واحد کیلوگرم به فروش میرسند در هنگام خرید قیمت نهایی را وزن ورق ها تعیین میکنند؛ بنابراین محسابه وزن ورق استیل نکته بسیار حائز اهمیت است.

فرمول وزن ورق استیل به صورت زیر می باشد:

عدد 7.86 چگالی استانداد ورق استیل می باشد. این عدد را در ضخامت ورق، سپس در طول ورق و در نهایت در عرض ورق ضرب کنید تا وزن نهایی ورق به دست بیاید.

مثلا: ورق استیل 2000 طول ( 2 متر  ) ، 1000 عرض ( 2 متر )  با 0.6 میلیمتر ضخامت بدین شکل محاسبه می شود.

9.43 کیلوگرم  = 1 * 2* 0.6 * 7.86

نتیجه گیری

ما سعی داشتیم به سوال شما پاسخ دهیم که کاربرد انواع ورق استیل چیست. به طور کلی میتوان گفت ورق های استیل به دو دسته بگیر و نگیر تقسیم بندی می شود. تفاوت این دو دسته در خاصیت مغناطیسی می باشد که استیل بگیر از این ویژگی برخوردار است اما استیل نگیر فاقد این خاصیت می باشد. این ورق ها در ایران به نام ورق استیل معروف است اما در دنیا آن را به نام ورق استنلس استیل می شناسند. نکته قابل توجه این است، به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند از آن در صنایع مختلف استفاده می شود و از محبوب ترین گریدها شناخته می شود.

منابع :



:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 | نظرات ()