سیلیس چیست و چه کاربردی دارد؟
نوشته شده توسط : فاطمه فلاح

سنگ سیلیس دارای مقاومت بسیار بالای است و همین امر موجب شده این سنگ یکی از پرمصرف ترین سنگ ها در طبیعت باشد. این سنگ دارای خواص و کاربردهای گوناگون است. شما بدون شک برای تکمیل فرایند تولید خود در یکی از شاخه های صنعت به سیلیسیم دی اکسید نیاز دارید.

شما برای خرید سیلیس خالص باید به مراکز معتبر مانند مجموعه صنعتی آرا سنگ الوند مراجعه کنید. در ادامه بعد از توضیح در مورد سیلیس چیست و چه کاربری دارد، در مورد نحوه خرید آن شما را راهنمای می کنیم.

پودر سیلیس چیست؟

سیلیس میکرونیزه که از سنگ این ماده توسط دستگاه های تمام اتوماتیک بالمیل به صورت دانه بندی در اندازه های میکرون دانه بندی می شود. از این پودر صنعتی در صنایع گوناگون مانند نسوزو متالوژی برای بهبود درجه حرارت بالا، مقاومت در برابر اکسیداسیون و مقاومت در برابر سایش محصولات گوناگون استفاده می شود.

از سیلیس پودری در صنعت ریخته گری متالوژی به عنوان یک افزودنی آلیاژهای غیر آهنی و آلیاژ سیلیسیم استفاده می شود و با این روش موجب بهبود خنک سازی فولاد می شوند. د ضمن از این پودر در برخی از موارد به عنوان کاهش دهنده فلز در زمینه آلیاژهای سرامیکی جدید استفاده می کنند.

سیلیس خوراکی چیست؟

در این مورد از این ماده معدنی در صنایع غذایی و داروسازی استفاده می کنند. لازم به ذکر است که این عنصر در سن 21 سالگی به بعد در بدن کاهش می یاید و موجب ایجاد ناهنجاری های در بدن می شود. شما باید این ماده را از طریق مواد غذایی و مکمل های حاوی این ماده مانند قطره سیلیس تامین کیند.

شما از این ماده به تنهای نمی توانید استفاده کنید و از آن جایی از زمین استخراج می شود بدن ما توانایی جذب آن را ندارد؛ پس باید در بعضی از خوراکی ها ترکیب شود تا بدن بدون هیچ ضرری آن را دریافت کند. سیلیس خوراکی موجب بهبود سیستم ایمنی بدن، دستگاه گوارش، ناهنجاریهای استخوانی و ... می شود.

کریستال سیلیس چیست؟

به طور کلی سنگ Silica در انواع مختلفی مانند سیلیس کریستالی و آمورف تولید می شود. نوع کریستال این مده در مقابل سنگ آن دارای خصوصیات و کاربردهای بیشتری است. برای نمونه از آن در استخرهای شنا، آکواریوم، سیستم های تصفیه آب و پارک های آبی استفاده می کنند. استفاده از این ماده در فضای استخرها موجب می شود تا فرایند بک واش آب به میزان 30 درصد کاهش پیدا کند. جدای این، مزایایی چون کاهش میزان آلودگی آب با توجه به مقاومت بالای آن در برابر ساییدگی دارد.

خواص سنگ سیلیس

این نوع سنگ سخت از رایج ترین مواد روی زمین است که در انواع گوناگون وجود دارند. سیلیکا در حوزه های صنعتی، مواد غذایی و آشامیدنی استفاده می شود. مواد خام کوارتز برای تولید شیشه های مات، مصنوعی و روشن و همچنین برای تولید سرامیک مصرف می شوند. سیلیس آزاد در طبیعت به سه شکل زیر وجود دارد.

کوارتز

این نوع یکی از پلی مورف های سیلیس است و در درجه حرارت معمولی و فشار به دلیل داشتن سختی زیاد پایدار می باشد. بیشترین نوع silica در طبیعت از این نوع کانی می باشد.

ماسه سنگ

ماسه سیلیسی نوعی از کوارتز رسوبی می باشد که به صورت طبیعی خرد شده است. این دانه ها به وسیله ذرات رس، آهک، اکسید آهن یا بقیه مواد به یکدیگر چسبیده شده اند.

فلینت

این نوع تشکیل شده از کوارتز، کربنات کلسیم، آب و مواد آلی است و رنگ آن به صورت قهوه ای روشن، سیاه یا خاکستری می باشد. این نوع از حل شدن اسکلت سیلیسی جانوران اسفنجی در آب دریاها و ته نشین شدن در بستر دریا به وجود می آید.

 

سیلیسیم دی‌اکسید یا سیلیکا يا سيليس با فرمول شیمیایی SiO2 فراوان‌ترین ترکیب اکسیدی موجود در پوسته زمین است. سیلیس در طبیعت به‌صورت آزاد یا به‌صورت ترکیب با سایر اکسیدها وجود دارد).[۱] خاک رس، آلکالی فلدسپات و سیلیس، مهترین مواد اولیه بدنه سرامیک‌ها هستند.[۲] مصارف فراوانی در صنایع دارد که از آن جمله تولید فروسیلیس، شیشه سازی، تولید آجر ماسه آهکی، سرامیک چینی سازی، سرامیک سازی، تولید سدیم، ریخته‌گری، تولید سایر مواد سیلیسی، لعاب سازی، ریخته‌گری و نسوز، به عنوان نیمه هادی، پشم شیشه سیلیکات، صنایع الکترونیک، لاستیک و پلاستیک، رنگ سازی، بتونه و چسب فولاد، تصفیه آب، سیمان، سندبلاست، کنترل ساییدگی و خوردگی لوله‌های آب، پاک کننده‌های صنعتی، رنگ و پوشش، شناور سازی کانه، قالب ریخته‌گری، پایدار سازی پراکسید، چسب سازی و …

سیلیس، در چه صنعتی استفاده می شود؟

سیلیس همدان، یکی از بهترین سنگ هایی می باشد که شما می توانید در صنعت های زیر استفاده کنید. شيشه سازي، چيني سازي، توليد فروسيليس، سراميك سازي، توليد آجر ماسه آهكي، ريخته گري، تولید سیلیکات سديم، توليد ديگر مواد سيليسي، به عنوان نيمه هادی در صنعت الکترونيک و توليد پشم شيشه. مقادير قابل توجهي از ماسه سنگ خرد شده به عنوان مصالح ساختماني بكار مي رود. به همین دلیل فروش سیلیس همدان، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

سنگ مصرفی در هر یک از این صنایع باید کیفیت خاصی داشته باشد. ترکیب شیمیایی، ساختمان کانی شناسی و خواص فیزیکی آن، تعیین کننده کیفیت و موارد مصرف آن در هر یک از صنایع مذکور می باشند. ترکیب شیمیایی این نوع سنگ؛ در واقع عبارت است از درصد SIO2 موجود در سنگ و نیز درصد هریک از اکسید های دیگر که معمولا به همراه SIO2 در کانسارهای مختلف وجود دارند و در صورتی که درصد هریک از آن ها از حد معینی تجاور نماید، کاربرد آن را در صنایع مختلف محدود و یا غیر ممکن می سازد. در ادامه در رابطه با درصد کیفیت آن توضیحات مفیدی در اختیارتان قرار می دهیم.

کیفیت سیلیکا ممتاز:

علاوه بر درصد SIO2 ساختمان کانی شناسی سنگ نیز در تعیین کیفیت و موارد مصرف آن نقش مهمی دارد زیرا ممکن است SIO2 به صورت انواع سیلیکات ها وجود داشته باشد، در نتیجه این مسئله در تعیین روش کانه آرائی و چگونگی حذف ناخالصی ها تاثیر خواهد داشت.

خواص فیزیکی سنگ سیلیس همدان؛ نیز در همین روش مناسب برای خردایش، دانه بندی پودر سيليس توليد شده و تعيين موارد مصرف پودر توليد شده تأثير خواهند داشت. شما در مقاله silica چیست؟ می توانید مباحث تکمیلی را درمورد این سنگ و خواص سیلیس برای مو و پوست مطالعه کنید.

Silica در صنعت:

همانطور که در قسمت های بالاتر خواندید؛ Silica، در بسیاری از مشاغل جز کالای اصلی و اولیه محسوب می شود اما توضیح بیشتری در این مشاغل و صنعت ها خواهیم داد تا شما بهتر کاربرد سیلیس را متوجه شوید.

 

منبع تابناک ، ویکی پدیا ، آراسنگ الوند





:: بازدید از این مطلب : 555
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: