سیلیس چیست و چه کاربردی دارد
نوشته شده توسط : فاطمه فلاح

به نقل از ویکی پدیا در مورد سیلیس: سیلیسیم دی‌اکسید یا سیلیکا یا سیلیس با فرمول شیمیایی SiO2 فراوان‌ترین ترکیب اکسیدی موجود در پوسته زمین است.

سیلیس چیست؟

به نقل از ویکی پدیا در مورد سیلیس: سیلیسیم دی‌اکسید یا سیلیکا یا سیلیس با فرمول شیمیایی SiO2 فراوان‌ترین ترکیب اکسیدی موجود در پوسته زمین است. سیلیس در طبیعت به‌صورت آزاد یا به‌صورت ترکیب با سایر اکسیدها وجود دارد. خاک رس، آلکالی فلدسپات و سیلیس، مهترین مواد اولیه بدنه سرامیک‌ها هستند.

سیلیس، دومین عنصر با فراوانی بالا در پوسته زمین می باشد. این عنصر غیر فلزی، سخت است و رنگ آن بی رنگ تا خاکستری تیره می باشد. این ماده در زبان انگلیسی به نام فلینت می باشد و در واقع سنگی است که با آن آتش می زنند. به طور کلی سنگ سیلیس سختی و مقاومت فوق العاده بالایی دارد و به همین دلیل با بقیه سنگ ها متمایز می باشد.

انواع سنگ سیلیس از پرمصرف ترین سنگ ها می باشد که در طبیعت به صورت گسترده وجود دارد. ساختار آن از سیلیکون و اکسیژن می باشد. از این رو از آن در علوم مهندسی، تکنولوژی، علوم نظامی و تکنولوژِهای فرآوری استفاده می کنند. شما برای خرید و اطلاع از قیمت سیلیس می توانید به سایت همدان سیلیکا مراجعه نمایید. در ادامه ای مطلب شما را با مضرات، خاک، حلال و کریستال سیلیس چیست، آشنا می کنیم؛ پس در ادامه ما را همراهی کنید.

جهت مشاهده قیمت پودر(ماسه) و سنگ سیلیس ممتاز و درجه یک، همچنین برای خرید سیلیس؛ همدان سیلیکا را در گوگل جستجو کنید و به صورت مستقیم با مرکز فروش سیلیس به نشانی hamedansilica.com مراجعه فرمایید. (بهترین کیفیت با بهترین قیمت!)

خاک سیلیس چیست؟

بخش قبل در رابطه با این که سیلیس چیست و چه کاربردی دارد صحبت کردیم. به طور کلی خاک سیلیسی یک خاک کاملا خاص و منحصر به فرد است که در ترکیب آن شاهد کائولینت هلی صفحه ای و ذرات سیلیس هستیم. با روش های فیزیکی نمی توان این ترکیب را از هم جدا کرد بلکه با گذر زمان ما شاهد جدا کردن بخش های سیلیسی خاک می باشیم. قسمت silica بعد از جدا شدن به صورت یک سری دانه های یز داره شکل در می آید که خود از مواد ریزتری با قط 200 نانو متر تشکیل شده است. این نوع خاک دارای جذب روغن بالا، سطح ویژه، رفتار رئولوژیکی به خود اختصاص داده است.

این نوع خاک یک پوشش ضدخوردگی دارد. خاک سیلیسی مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و از قابلیت پراکنش زیادی برخوردار می باشد. در ضمن می توان از آن در کوره های القائی، کوره های شیشه، گرم کننده هوا و کک سازی در بلند ترین کوره ها استفاده کرد. البته از آن ددر تصفیه آب، ریخته گری، شیشه و سیمان و ... نیز استفاده می کنند.

کریستال سیلیس چیست؟

کریستال این ماده نیز نمونه سنگ سیلیس است. اما نوع کریستال دارای خصوصیات بیشتری است و کابردهای گوناگون بیشتری دارد. بیشتر از آن در محیط های چون استخر شنا، پارک آبی، سیستم تصفیه اب و آکواریوم استفاده می کنند.

از مزایای استفاده از آن می توان به این اشاره کرد که عملیات بک واش به میزان 30 درصد کاهش می یابد. کریستال سیلیس دارای مقاومت بالای بوده، عمر بالاتری دارد و به راحتی دچار ساییدگی نمی شود. کریستال این عنصر به نسبت سیلیس معمولی تا حد بیشتری آلودگی آب را کاهش می دهد.

مضرات سیلیس چیست؟

به طور کلی silica در سنگ های آلی، زغال سنگ، چخماق، گرانیت، متالیک و ... وجود دارد. انجام کارهای چون سوراخ کردن، اسیاب کردن، خرد و منفجر کردن موجب پخش شدن پخش شدن گرد و غبار سیلیس در محیط می شود.

در صورت استنشاق گرد و غبار سیلیس، بیماری سیلیکوزیس ایجاد می شود. هنگامی که ذرات ریز و کوچک سیلیکایی وارد بخش های عمیق ریه ها می شود، در آن ته نشین شده و موجب ایجاد بیماری ها و زخم های ریوی فوق العاده خطرناک می شود. میان خطرناک بودن این بیماری تا حدی است که می توان به سرطان ریه اشاره کرد. بیماری سیلیکوزیس قابل پیشگیری می باشد اما قابل درمان نیست و بهترین راه قطع تماس با سیلیس است.

معرفی انواع سنگ سیلیس

سنگ سیلیس به صورت کوارتز (سیلیکا کریستال)، تریدیمیت و کریستوبالیت وجود دارد. سنگ سیلیس دارای ویژگی های زیادی است؛ از این رو در صنایع گوناگون از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال از سنگ کوارتز در سرامیک های کف ساختمان یا سرویس های بهداشتی استفاده می کنند. در ادامه شما را با انواع آن که در طبیعت وجود دارد، آشنا می کنیم.

ماسه و ماسه سنگ

این نوع یکی از انواع کوارتز رسوبی می باشند که به صورت طبیعی خرد می شوند. در ماسه سنگ ها دانه های ماسه به صورت ذرات آهک، اکسید آهن و رس به یکدیگر چسبیده اند.

کوارتز

این نوع یکی از پلی مورف های سیلیس می باشد که در فاز و درجه حرارت معمولی پایدار می باشد و از سختی بالایی برخوردار است. در ضمن سیلیس آزاد در طبیعت به صورت کوارتز است.

فلینت

این نوع از آب، کوارتز، کربنات کلسیم و مواد آلی به وجود آمده است. رنگ فلینت خاکستری، سیاه و قهوه ای روشن است که در صورت سوختن مواد آلی، به رنگ سفید تبدیل می شود. در ضمن این نوع از حل شدن اسکلت سیلیسی جانوران اسفنجی در آب دریا ها و سپس ته نشینی در بستر دریا به وجود می آید.

جالب ترین کاربردهای Silica چیست؟

با توجه به این که این عنصر یکی از مواد طبیعی و رایج در پوسته زمین است که در صنایع گوناگون کاربردهای زیادی دارد. استفاده از آن تا حدی زیاد است که جز کالای اصلی و اولیه در بیشتر صنایع تلقی می شود. در ضمن استفاده زیاد از آن موجب غافل شدن ما از این ماده ارزشمند شده است. در ادامه شما را با کاربردی های آن آشنا می کنیم.

کابرد سیلیس در صنایع گوناگون

امروزه صنایع گوناگون به صورت مستقیم وغیر مستقیم به این ماده باارزش برای فرایند تولید خود نیاز دارند. این عنصر به دلیل داشتن ویژگی ها فوق العاده چون مقاومت بالا به صورت آزادانه مورد استفاده قرار می گیرد. برای نمونه می توان به صنایع ساختمان سازی، لعاب سازی، چینی سازی، ریخته گری، چسب سازی و ... اشاره کرد. در ادامه شما را با تعدادی از کاربردهای آن آشنا می کنیم.

ریخته گری و نسوز

به دلیل مقاومت بالای سیلیکا تا دمای 1470 درجه سانتی گراد از آن در ساخت قالب های ریخته گری فلزاتی مانند آلومینیوم، آلیاژهای مس و آهن سسیاه و به عنوان نسوز در کوره های آهن، سیمان، فولاد و شیشه مورد استفاده قرار می گیرند.

شیشه سازی

یکی از اصلی ترین و مهم ترین عناصر برای ساخت شیشه، سیلیس می باشد. به طور کلی این عنصر را با موادی مانند سینیت، فلدسپار، سودا، نفلین و ... مخلوط می کنند.

سرامیک سازی

همانطور که قبلا اشاره شده از سنگ کوارتز به دلیل زیبایی خاصش برای ساخت انواع سرامیک، کاشی و سرویس های بهداشتی استفاده می کنند. به وفور می توان در دکوراسیون داخلی و خارجی منازل این نوع سنگ سیلیس را مشاهده کرد.

رنگ سازی

سیلیس رنگ سازی در محدوده ای از محصولات برای افزایش دوام، بهبود مقاومت در برابر هوازدگی و به مثابه منبسط کننده ی رنگ دانه به کار می رود. منبسط کننده های رنگ دانه ها ارزش قابل ملاحظه ای در اختیار مصرف کنندگان پودر سیلیس قرار می دهند؛ زیرا این نوع سیلیس می تواند احتیاج به رنگ دانه های با قیمت بالا از جمله دی اکسید تیتان را کاهش دهد.

کاربرد سیلیس در بدن:

*دردگرفتن تاندون و مفاصل

*ریزش و کم شدن موها

*پیری زودرس مو به دلیل کاهش کلاژن سازی

*پوکی و ضعیف شدن استخوان ها

کاربردهای سیلیس در کشاورزی به عنوان کود سیلیس

بهترین خاک حاصلخیر برا کشت و کار، خاکی است که دارای مقادیری سیلیس می باشد. اما به دلیل کشت های مکرر مقدا و میزان سیلیس در خاک کم می شود و باید حتما از کودهای حاوی سیلیس استفاده نمود. درصورت استفاده از کودهای سیلیس دار می توان از مزایای زیر بهره مند شد:

1-جلوگیری از سمی شدن گیاهان و آلودگی های زیست محیطی

2-افزایش ماندگاری سبزیجات

3-افزایش مقاومت در برابر آفات گیاهی

4-افزایش مقاومت در برابر بیماری

5-افزایش مقاومت در برابر تنش های محیطی

6-کاهش شوری خاک

خرید سیلیس مرغوب با مناسب ترین قیمت از همدان سیلیکا

حال که شما با مفهوم سیلیس چیست و چه کاربردی دارد آشنا شدید و انواع سنگ های silica را شناختید. برای خرید و اطلاع از قیمت سیلیس می توانید با کارشناسان شرکت همدان سیلیکا در ارتباط باشید.

شرکت سیلیس همدان با قریب به ۳۲ سال تجربه موفق حضور در عرصه صنعت کشور وبه عنوان اولین واحد فرآوری سیلیس در استان تاسیس گردید. همواره شعار سیلیس همدان، مشتری مداری و صداقت در فروش بوده است.

در این راستا هدف اصلی این مجموعه افزایش کیفی محصول نهایی و عرضه آن با قیمت مناسب و بدون واسطه است بطوری که رضایت صنعتگران عزیز کشورمان درصنایعی چون شیشه ، بلور ، کریستال ، لعاب ، چینی های مظروف و بهداشتی ، صنایع تصفیه آب ، صنایع سیلیکات ، صنایع ریخته گری و ده ها صنعت متنوع و مختلف دیگر گواهی بر این موضوع است. برای ارتباط با این مجموعه می توانید به نشانی اینترنتی www.hamedansilica.com مراجعه نمایید.

 

منبع : ویکی پدیا - همدان سیلیکا - ارانیکو

 





:: بازدید از این مطلب : 364
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: